Klanten van verschillende banken hebben maandag hinder ondervonden bij het doen van hun bankzaken.
Bij de Rabobank waren internetbankieren, mobiel bankieren en iDEAL tijdelijk helemaal niet beschikbaar. ABN Amro had kort te maken met uitval van de mobielbankieren-app. Bij ING hadden sommige klanten moeite met inloggen op mijning.nl. Dat maakten de banken maandag bekend.
Een woordvoerster van de Rabobank liet weten dat het een technische storing betrof, die was ontstaan nadat de bank dit weekend een aanpassing had verricht aan de software. Het euvel werd begin van de middag verholpen.
Ook bij ABN Amro ging het om een korte technische storing. De mobielbankieren-app van de bank was volgens ABN Amro slechts 5 minuten niet beschikbaar.
ING wilde niet spreken van een storing. De inlogproblemen bij ING werden volgens de bank veroorzaakt door drukte op de site. ING adviseerde klanten om op een later moment nogmaals te proberen om in te loggen. De mobiele app van ING werkte zonder problemen.
Geen DDoS-aanval
Alle banken benadrukken dat er geen sprake was van een cyberaanval. In april van dit jaar waren banken nog regelmatig het slachtoffer van zogenoemde DDoS-aanvallen.
Door die cyberaanvallen lagen meerdere keren betalingssystemen plat, al wisten banken de aanvallen ook regelmatig af te slaan.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl